Šabat (subota) je sedmi dan židovskog kalendara. Aškenazi ga izgovaraju kao ,,Šabes“. Počinje u petak uvečer pojavom tri srednje zvijezde i dolaskom noći, a završava dolaskom noći u subotu uvečer. Šabat nije dan odmora kako se površno misli niti blagdan u uobičajenom smislu riječi.
Riječ ,, Šabat “ i ,, Švita “, što na hebrejskom znači " štrajk " imaju isti korijen i znače namjeran prekid rada.
Na Šabat se Židovi sjećaju Stvaranja svijeta, jer je B-g u šest dana stvorio svijet, a na sedmi dan je prestao sa stvaranjem, kao i Izlaska iz egipatskog ropstva, kada ih je B-g oslobodio i izveo iz Egipta, te jednim okom gledaju u budućnost prema Mesijanskim vremenima.
Povezan sa Stvaranjem sveta, Šabat se smatra simbolom vječnog sporazuma između B-ga i židovskog naroda i zato ga Židovi slave svaki tjedan.
Šabat je uz Jom Kipur najveći židovski praznik.
Obilježavanja Šabata Židovima je zapovjeđena na brojnim mjestima u Tori.
Na Šabat Tora zabranjuje Židovima raditi 39 grupa radnji, kao paljenje vatre, kuhanje, pisanje, napuštanje mjesta boravka, popravljanje stvari, kao i vođenje poslova. Postoje i brojne rabinske zabrane.
Ideja o odvajanju jednog dana u tjednu od svakodnevnih poslova i briga i posvećivanju tog dana duhovnoj strani sebi i svoje obitelji predstavljala je revolucionarnu ideju u tadašnjem antičkom svijetu.
Šabat u kući
Proslava Šabata počinje u kući. Čitava kuća (stan) se pripremi za Šabat, od čišćenja do pripreme hrane, jer nakon sumraka u petak zabranjeno je kuhanje. Postavi se stol za šabatnu večeru i dvije svijeće.
Šabat se u kući dočekuje paljenjem dvije šabatne svijeće 18 minuta prije sumraka. Svijeće obično pali domaćica govoreći blagoslov dok pokriva oči. Neke zajednice imaju običaj da svoj set šabatnih svijeća pali i svaka ženska osoba u obitelji bez obzira na dob.
Nakon povratka iz sinagoge otac blagosilje djecu. Dok svi ukućani i gosti zauzimaju mjesta oko stola, domaćin im puni čaše s crnim vinom, i svi počinju pjevati pjesmu ,, Šalom Aleihem “. Nakon završetka domaćin sam pjeva pjesmu ,,Ešet Hajil“, pjesmu s kojom zahvaljuje svojoj supruzi za sve što je uradila prethodnog tjedna za obitelj.
Zatim domaćin nad vinom govori poseban blagoslov ,,Kiduš“ s kojim posvećuje Šabat. Nakon ispijanja barem gutljaja vina, domaćin govori blagoslov nad halom (2 pletenice kruha) i svi prisutni jedu kruh. Tek tada se započinje s večerom. Običaj je da se uz jelo pjevaju i Šabatne pjesme. Tijekom same subote obitelj ima još dva obroka, ,,seuda šeni“ ujutro i ,,seuda šlišit“ popodne.
Pozdrav za Šabat je ,, Šabat Šalom “, kojim želimo jedan drugome šabatni mir ili ,, Šabat Šalom Umevorah “. (Miran i blagoslovljen Šabat). Aškenazi se zavisno od dijalekta pozdravljaju ili sa ,,Gut Šabes“ ili sa ,,Git Šabes".
U subotu uvečer nakon završetka Šabata radi se poseban ritual ,, Havdala “ i govori se poseban blagoslov kojim iz Šabata ulazimo u novi tjedan. Ritual se radi nad čašom vina i upaljenom posebnom Havdala svijećom. Zatim želimo jedni drugima dobar tjedan. Sefardi obično pozdravljaju sa ,,Šavua Tov“ ili sa ,,Šavua Tov Umevorah“ (Dobar i blagoslovljen tjedan), dok se Aškenazi obićno pozdravljaju na jidišu sa ,,A Gute Voh“ ili ,,Git Voh“ (Dobar tjedan).
Šabat u sinagogi
Tijekom Šabata u sinagogi Židovi imaju tri službe B-žje (molitve) :
Kabalat Šabat / Arvit šel Šabat
B-žja služba u petak uvečer, nešto prije dolaska noći počinje sa ,, Kabalat Šabat “, primanjem Šabata. Sastoji se od pjevanja određenih psalama. Vrhunac je pjevanje pjesme ,, Leha Dodi “ ( Dođi, moj prijatelju ), kojom dočekujemo nevjestu Šabat. Nakon nje pjevamo psalam 92 ,, Mizmor Šir Šabat “ s kojim muškarci primaju Šabat. Nakon dolaska Šabata govorim večernju molitvu (,,Arvit“) za Šabat.
Šahrit šel Šabat
Ujutro govorimo jutarnju molitvu (,,Šahrit“) za Šabat. Nakon čitanja iz Tore i Proroka govorimo dodatnu molitvu ,,Musah“. Neke zajednice imaju malu zakusku između Šahrita i Musafa.
Minha šel Šabat
U subotu popodne govorimo ,,Minha“ popodnevu molitvu za Šabat.
Arvit za nedjelju
U subotu uvečer nakon završetka Šabata govorimo večernju molitvu za nedjelju, prvi dan tjedna. ,,Havdala“, vjerski ritual razdvajanja Šabata od ostatka tjedna i ulazak u novi tjedan mažemo napraviti ili u sinagogi ili u kući.